Ga naar de hoofdinhoud Ga naar de zoekopdracht Ga naar de hoofdnavigatie

Journalistieke Uitzondering AVG

In het kader van het maatschappelijk belang en het recht op een correcte en rechtvaardige behandeling van burgers en bedrijven door medewerkers van de Belastingdienst, beroept de website genaaiddoordebelastingdienst.nl zich voor haar publicaties op de journalistieke uitzondering in de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

1. Objectieve informatieverzameling

De website genaaiddoordebelstingdienst.nl draagt er zorg voor dat de gepubliceerde informatie zoveel mogelijk objectief wordt weergegeven en dat voor de gebruiker van de website zo goed mogelijk onderscheid wordt gemaakt tussen feiten, beweringen en meningen. Voor zover gebruikers kunnen reageren op de informatie op de website zullen alle reacties worden gemodereerd alvorens te worden gepubliceerd.

2. Regelmatige bezigheid

De website genaaiddoordebelastingdienst.nl draagt er zorg voor dat er regelmatig nieuwe informatie wordt toegevoegd, zodat de inhoud van de website zo actueel mogelijk is en blijft.

3. Maatschappelijke strekking

Burgers en bedrijven hebben recht op een correcte en rechtvaardige behandeling door medewerkers van de Belastingdienst. in de praktijk blijkt helaas dat dit lang niet altijd het geval is. Het persoonlijke ervaringsverhaal van de Administrator dat op deze website zal worden gepubliceerd, dient niet alleen om een beeld te schetsen van de persoonlijke ervaringen met de Belastingdienst, maar ook om aan te tonen hoe (medewerkers van) de Belastingdienst omgaan/omgaat met burgers en bedrijven. De media en de politiek hebben uitsluitend oog voor grote schandalen zoals de Toeslagenaffaire en de daarop volgende Herstelaffaire. Voor individuele burgers en bedrijven, die via de klachtenprocedure van de Belastingdienst doorgaans geen gehoor vinden voor hun ervaringen, zijn er onvoldoende mogelijkheden om daadwerkelijk te worden gehóórd en om ervaringen te delen. Deze website beoogt met de ervaringsverhalen van derden juist die burgers en bedrijven een klankbord te bieden en op die manier geconstateerde misstanden bij de Belastingdienst aan het licht te brengen. Ervaringsverhalen van derden dienen te allen tijde een beschrijving te zijn van werkelijke gebeurtenissen. Voordat ervaringsverhalen van derden worden gepubliceerd, zal daarom altijd worden gevraagd om onderbouwing met feitelijke en controleerbare informatie.

4. Recht van repliek

Medewerkers van de Belastingdienst hebben te allen tijden het recht om te reageren op onjuiste, onvolledige of overbodige informatie. Tevens hebben zij recht op rectificatie van deze informatie, indien en voor zover zij met feitelijke informatie kunnen aantonen dat de op deze website gepubliceerde informatie onjuist, onvolledig of overbodig is. Het recht van repliek geldt uitsluitend voor de betrokkenen zelf, niet voor hun leidinggevenden en/of superieuren. Om fake verzoeken tot rectificatie te kunnen filteren dient degene die een verzoek tot rectificatie indient te reageren vanaf het zakelijke e-mailadres van de Belastingdienst.

Aanvullende opmerkingen

Het is op deze plaats van belang te melden dat deze website nooit en te nimmer als doel heeft om inbreuk te plegen op de persoonlijke levenssfeer van medewerkers van De Belastingdienst. Als burger of bedrijf heb je echter wél te maken met correspondentie van resp. uitlatingen door de medewerkers van de Belastingdienst en niet door "de inspecteur" zélf. Juist omdat de klachtenprocedure bij de Belastingdienst zo eenzijdig blijkt te functioneren, waardoor deze weinig effectief blijkt te zijn voor burgers en bedrijven, denk ik dat het daarom noodzakelijk is, én mogelijk moet zijn, om ervaringen te kunnen delen die vérder gaan dan het benoemen van "de inspecteur" als verantwoordelijke voor (medewerkers van) de Belastingdienst. Het zijn immers juist de door de medewerkers in persoon gedane uitlatingen die vérstrekkende gevolgen kunnen hebben voor burgers en bedrijven. Zeker wanneer het gaat om zaken als belediging, beschuldiging en/of intimidatie.

Natuurlijk begrijp ik dat een website als deze erg vervelend kan zijn voor (medewerkers van) de Belastingdienst. Maar dat geldt natuurlijk evengoed voor de vele review-websites en voor Google, waar consumenten hun ervaringen met bedrijven delen. Die worden ook niet uit de lucht gehaald als er iets wordt gepubliceerd dat vervelend is. Zelfs niet wanneer het betreffende bedrijf een eenmanszaak is en negatieve ervaringen met dat bedrijf dus te herleiden zijn tot op de persoon nauwkeurig.