
2 maart 2023
Geachte Regiodirecteur,
Fijn dat u de moeite neemt om dit bericht te lezen (en überhaupt om deze website in de gaten te houden), aangezien u iedere andere vorm van communicatie bewust hebt uitgesloten. Deze website is dus de enige manier om mijn ongenoegen te uiten. Over de door de Belastingdienst veroorzaakte misstanden, over de laksheid bij de Belastingdienst, over het gebrek aan kennis bij medewerkers die beslissingen moeten nemen over ingrijpende zaken, eigenlijk over alles wat de Belastingdienst doet.
Uw brief van 28-02-2023 bevestigt exact hetgeen er mis is met de Belastingdienst: men denkt werkelijk álles te kunnen maken en kijkt niet verder dan het ivoren torentje waarin men zich waant, vertrouwend op de bescherming van hoger hand. Het enige verschil tussen uw medewerkers en mij is, dat ik uit ga van substance over form, oftewel ik kijk naar de inhoud en niet naar de verpakking. Uw medewerkers mogen dan nette woorden gebruiken, maar hetgeen zij met die woorden communiceren en zeker ook de manier waarop zij dat doen, acht ik bijzonder intimiderend. Maar intimiderend gedrag van medewerkers van de Belastingdienst naar belastingplichtigen is kennelijk normaal, zelfs een klacht helpt daar niet tegen. Sterker nog, het wordt gewoon willens en wetens met de mantel der liefde onder het tapijt geveegd. De klachtenprocedure bij de Belastingdienst is niks méér dan een farce.
Aan de door u in uw brief van 28-02-2023 geciteerde passages welke afkomstig zouden zijn uit e-mails die ik zou hebben verzonden, heb ik helaas geen actieve herinnering. Ik heb de betreffende passages bestudeerd en deel uw mening dat deze denigrerend en intimiderend zouden zijn niet. Ik zou ze eerder kwalificeren als ietwat amicaal en vooral als een duidelijke uiting van extreme wanhoop.
Als uw medewerkers in de afgelopen jaren hun werk naar behoren hadden verricht, was de huidige situatie niet ontstaan en was deze website niet nodig geweest. Uw brief van 28-02-2023 onderstreept juist het belang van een website als deze. Omdat het op een normale manier niet lukt om dóór te dringen en te worden gehóórd.
In de afgelopen 4 jaar is er, ondanks verzoeken van mijn kant, vanuit de Belastingdienst geen enkele moeite genomen om tot een snelle oplossing te komen of om op een andere manier de-escalerend op te treden. Zelfs mijn verzoek tot inschakeling van het Stella-team werd genegeerd, net als mijn suggestie om een mediator in te schakelen. Uw medewerkers hebben mij tot wanhoop gedreven. Niet één keer, maar structureel. En dat is - ondanks dat ze daar van op de hoogte waren - allemaal botweg genegeerd. De "ik-werk-bij-de-Belastingdienst-dus-ik-mag-over-jouw-lot-beslissen-en-ik-negeer-lekker-alles-wat-je-aandraagt-gewoon-omdat-ik-dat-nu-eenmaal-kán-en-mág"-mentaliteit bleef hoogtij vieren. Dan lijkt het mij niet zo vreemd dat de bom een keer barst.
Vanuit mijn omgeving heb ik de tip gekregen een boek te gaan schrijven over de gebeurtenissen in de afgelopen 4 jaar. Nu vind ik een boek in deze digitale wereld niet meer zo passend, dus het werd een website. En die website zal in de komende tijd gaan uitgroeien. Enerzijds tot een verslaglegging van de gebeurtenissen van de afgelopen jaren, anderzijds tot een klankbord voor anderen die soortgelijke ervaringen hebben.
Ik heb overigens zojuist een klacht tegen u ingediend. Jammer genoeg kon ik uw naam niet noemen, want die wilt u niet meer kenbaar maken. U weet wél wie ik ben, maar ik mag niet weten wie u bent. Dat is een behoorlijk ongelijke positie lijkt mij. En ook dát acht ik intimiderend. Het voelt een beetje als 'Big Brother is watching you'.
Aan uw verzoek om de namen van medewerkers van deze website te verwijderen kan ik helaas voorlopig geen gehoor geven. Het vermelden van namen is, voor zover ik heb kunnen achterhalen, niet strafbaar. Mocht u daar anders over denken, dan verzoek ik u vriendelijk mij kopietjes te doen toekomen van de wetsartikelen waarin is vastgelegd dat dit strafbaar is.
Hoogachtend,
Een belastingplichtige, u wel bekend
PS: Voor normaal, constructief overleg ben ik uiteraard te allen tijde schriftelijk bereikbaar.
PS2: Ik wacht nog steeds op excuses vanwege het leed dat uw medewerkers mij, door hun laksheid, incompetentie en intimiderend gedrag, in de afgelopen 4 jaar hebben berokkend.
PS3: Eveneens wacht ik nog steeds op een normale reactie op de door mij ingediende schadeclaim, vanwege de extra kosten die ik in de afgelopen jaren heb moeten maken door toedoen van uw medewerkers. En dan heb ik het nog niet eens over de schade die mijn bedrijf daardoor heeft geleden!
PS4: Ik laat mij NOOIT, maar dan ook echt NOOIT meer door uw medewerkers zeggen dat ik de Belastingdienst probeer te naaien! En ja, van het betreffende telefoongesprek is een geluidsopname aanwezig. Ook laat ik mij niet meer expliciet of impliciet door uw medewerkers beschuldigen van oplichting en al helemáál niet als mijn stichting daar ten onrechte in wordt betrokken. U zult het ongetwijfeld toeval vinden dat mijn gegevens 3 maanden na de beschuldiging dat ik de Belastingdienst probeer te naaien ineens in de FSV bleken te staan, maar ik geloof allang niet meer in toeval. Toeval bestaat niet.
PS5: Onderdeel van normale communicatie is mijns inziens dat wanneer iemand problemen ervaart, hier eerst over wordt gesproken, alvorens er - zonder enige waarschuwing vooraf - "ordemaatregelen" worden opgelegd. Helaas heb ik in de afgelopen jaren ervaren dat de Belastingdienst niet meer in staat is om op een normale bi-directionale wijze te communiceren. Eénzijdig dicteren is alles wat men nog kan. En durft.
PS6: Oeps.... deze is foetsie!
PS7: Van het door uw medewerkers op 15-02-2023 aangekondigde bedrag aan immateriële schadevergoeding heb ik eveneens nog geen cent gezien. Op 22-02-2023 is nogmaals een beroepschrift ingediend bij Rechtbank Noord-Nederland, omdat de redelijke termijn voor het behandelen van een bezwaarschrift opnieuw is overschreden. Als uw medewerkers gewoon hun werk goed én tijdig hadden gedaan, had ik niet 6 keer naar de rechter hoeven stappen om mijn recht te halen. U kunt over mij oordelen, maar ik denk dat u eerst maar eens de hand in eigen en collegiale boezem moet steken.
PS8: Op 01-03-2023 had ik voor de zoveelste keer contact met de Belastingtelefoon. Omdat het openstaande bedrag op mijn aanslag Inkomstenbelasting/Premie Volksverzekeringen 2015 niet blijkt te kloppen. Zoals u wellicht bekend heeft de rechter al in augustus 2021 bepaald dat de aan mij opgelegde boete dient te worden verminderd, wegens overschrijding van de redelijke termijn voor behandeling van mijn bezwaarschrift. De medewerkster die ik sprak gaf te kennen dat de betreffende uitspraak ook gewoon in mijn dossier zit. Ze kon het mij zelfs voorlezen. Misschien kunt u mij uitleggen waarom deze uitspraak, anderhalf jaar na dato, nog steeds niet in de systemen van de Belastingdienst is verwerkt? En waarom ik dus ten onrechte bericht krijg dat er nog wat open staat op de betreffende aanslag?
PS9: Eveneens op 01-03-2023 had ik contact met de Belastingtelefoon over de uitbetaling van nabetalingen Zorgtoeslag 2012 en 2013. Jazeker, u leest het goed.... 2012 en 2013! Na eindeloos touwtrekken ontving ik met datum 31-10-2022 eindelijk de al in 2019 toegezegde verminderingen van de bijbehorende aanslagen Inkomstenbelasting/Premie Volksverzekering. De uitbetaling van de bedragen aan Inkomstenbelasting/Premie Volksverzekeringen geschiedde nota bene zonder vergoeding van enige rente! De bezwaarbehandelaar die de betreffende verminderingen heeft doorgevoerd heeft verzuimd om de nieuw vastgestelde verzamelinkomens correct in het systeem te zetten, onder het mom "Nee, verminderingen Zorgtoeslag daar ga ik niet over". Dus ik heb talloze keren met de Belastingtelefoon moeten bellen om te vragen wanneer ik de verminderingen Zorgtoeslag uitbetaald zou krijgen. Gezien de enorme capaciteitsproblemen bij de Belastingtelefoon snapt u vast wel hoeveel tijd en vooral energie mij dat heeft gekost. Eind januari 2023 was er dan eindelijk iemand van de Dienst Toeslagen die wél nadacht en vaststelde dat de inspecteur had verzuimd de nieuw vastgestelde verzamelinkomens in het systeem te zetten. Deze medewerker heeft hierop actie ondernomen met als gevolg dat ik op 15-02-2023 dan eindelijk bericht ontving dat de bedragen van de nabetalingen waren vastgesteld. Maar tot op heden (02-03-2023) heb ik ook hiervan nog geen cent op mijn bankrekening gezien.