Ga naar de hoofdinhoud Ga naar de zoekopdracht Ga naar de hoofdnavigatie

28 maart 2023 - deel 1

Vanochtend ben ik gebeld door mevrouw M. van de Dienst Toeslagen. "Naar aanleiding van mijn vragen over de afhandeling van de gerechtelijke uitspraak over de toeslagen 2012 en 2013". Oh.... écht hè...... ze kunnen écht helemaal niks goed doen! Ik had vragen gesteld via de Belastingtelefoon over de vermindering van een opgelegde verzuimboete voor 2015, naar aanleiding van een gerechtelijke uitspraak in augustus 2021. En ik had vragen gesteld over de nabetalingen Zorgtoeslag 2012 en 2013. Verwondering alom bij mevrouw M., over de slechte kwaliteit van de aantekeningen die zij doorgespeeld heeft gekregen. En gelukkig ook volop begrip dat ik het na een half jaar bellen onderhand een keer zat ben en gewoon mijn geld wil hebben.

Nee. Nabetalingen Zorgtoeslag over oude jaren gaan NIET mee in de reguliere betaalrondes. Die informatie had men mij niet mogen geven, want dat is pertinent fout.

Nee. Nabetalingen Zorgtoeslag over oude jaren gaan NIET via het regiokantoor en al helemaal niet via het regiokantoor van de Belastingdienst. Ook die informatie had men mij niet mogen geven omdat dat pertinent onjuiste informatie is.

De beschikkingen liggen gewoon in het dossier en moeten door de Ontvanger worden uitbetaald. Niet gekoppeld aan wat voor vaste betaaldatum dan ook en al helemaal niet via een regiokantoor van de Belastingdienst. Gewoon de betaalopdracht in het systeem laten zetten en op de betaalknop drukken. Méér hoeft het niet te zijn.

Mevrouw M. gaat aan haar leidinggevende (ook allang niet meer blij dat het niet lijkt te lukken om de zaken goed af te handelen) terug rapporteren waar het nu precies om gaat en belt mij over 14 dagen terug om de voortgang te checken.

Gelukkig zijn er bij de Dienst Toeslagen nog mensen zoals mevrouw M. die als uitgangspunt hebben 'wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet' en die weten wat menselijke maat inhoudt. En, ook niet geheel onbelangrijk, die snappen dat boosheid over het falen van Belastingdienst en Dienst Toeslagen niet gericht is tegen de persoon zelf, maar tegen de organisatie en die zich dus niet persoonlijk aangesproken voelen. Dat soort mensen heb je nodig om langslepende conflicten eindelijk eens af te kunnen handelen. Met dat soort mensen kun je een oorlog winnen.