Ga naar de hoofdinhoud Ga naar de zoekopdracht Ga naar de hoofdnavigatie

14 maart 2023

Dat de Belastingdienst deze website nauwlettend in de gaten houdt was mij uiteraard bekend. Vanochtend ontving ik via de hostingprovider onderstaand bericht:

2023-03-14_email_provider.jpg

Na overleg met de provider moet ik helaas vaststellen dat ik met een dergelijk algemeen verzoek helaas niks kan. Omdat ik zélf de website heb gemeld bij de Belastingdienst is het vragen naar gegevens over de houder c.q. beheerder van het domein natuurlijk volstrekt overbodig. Het verwijderen van "bepaalde gegevens" is uitsluitend mogelijk indien men expliciet aangeeft wélke gegevens verwijderd dienen te worden.

Het is op deze plaats van belang te melden dat deze website nooit en te nimmer als doel heeft om inbreuk te plegen op de persoonlijke levenssfeer van medewerkers van De Belastingdienst. Als burger of bedrijf heb je echter wél te maken met correspondentie van resp. uitlatingen door de medewerkers van de Belastingdienst en niet door "de inspecteur" zélf. Juist omdat de klachtenprocedure bij de Belastingdienst zo eenzijdig blijkt te functioneren, waardoor deze weinig effectief blijkt te zijn voor burgers en bedrijven, denk ik dat het daarom noodzakelijk is, én mogelijk moet zijn, om ervaringen te kunnen delen die vérder gaan dan het benoemen van "de inspecteur" als verantwoordelijke voor (medewerkers van) de Belastingdienst. Het zijn immers juist de door de medewerkers in persoon gedane uitlatingen die vérstrekkende gevolgen kunnen hebben voor burgers en bedrijven. Zeker wanneer het gaat om zaken als belediging, beschuldiging en/of intimidatie.

Natuurlijk begrijp ik dat een website als deze erg vervelend kan zijn voor (medewerkers van) de Belastingdienst. Maar dat geldt natuurlijk evengoed voor de vele review-websites en voor Google, waar consumenten hun ervaringen met bedrijven delen. Die worden ook niet uit de lucht gehaald als er iets wordt gepubliceerd dat vervelend is. Zelfs niet wanneer het betreffende bedrijf een eenmanszaak is en negatieve ervaringen met dat bedrijf dus te herleiden zijn tot op de persoon nauwkeurig.

Het beste middel voor (medewerkers van) de Belastingdienst om negatieve ervaringen op internet te voorkomen is en blijft mijns inziens:

- doe je best om fouten zoveel mogelijk te voorkomen; maak je onverhoopt toch een fout, erken die dan en bied je verontschuldigingen aan aan de wederpartij

- onthoud jezelf van het doen van uitlatingen die - vanwege de ambtelijke functie die je bekleedt, waardoor je van rechtswege een zwaardere machtspositie hebt dan burgers of bedrijven - door de wederpartij als beledigend, beschuldigend danwel intimiderend kunnen worden ervaren

Ik sta uiteraard nog steeds open voor rechtstreeks en constructief overleg met de Belastingdienst over de manier waarop ervaringen op deze website op zodanige wijze kunnen worden verwoord, dat duidelijk blijkt dat deze door een persoon zijn gedaan, zonder dat deze persoon onevenredig zwaar - in het bijzonder: zwaarder dan de burger of het bedrijf wiens ervaringen het betreft - in zijn of haar persoonlijke levenssfeer wordt geschaad.