
Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Dat is nu eenmaal zo en zal ook altijd zo blijven. In normale situaties bied je, als iemand anders je op een fout wijst en die persoon gelijk blijkt te hebben, je excuses aan voor de door jou gemaakte fout(en). Dat zorgt er niet alleen voor dat de onderlinge verstandhouding prettig blijft, maar het is ook een uiting van respect voor de ander, wanneer deze op welke wijze dan ook door jouw fout(en) benadeeld is of wordt of daar hinder van heeft ondervonden of nog steeds ondervindt.
Maar wat nu als medewerkers van de Belastingdienst (al dan niet structureel) fouten maken, zonder dat zijzelf danwel hun leidinggevende(n) deze fouten willen erkennen? Dan ontstaat er een sfeer van wantrouwen, die de positie van de belastingplichtige ernstig kan schaden. Direct of indirect. De-escalerend handelen vanuit de Belastingdienst, met inachtneming van de belangen van de belastingplichtige, is in dergelijke gevallen van groot belang. Voor alle betrokkenen!