Ga naar de hoofdinhoud Ga naar de zoekopdracht Ga naar de hoofdnavigatie

Over genaaiddoordebelastingdienst.nl

Het doel van de website genaaiddoordebelastingdienst.nl is meervoudig:

- Via deze website wil ik mijn verhaal delen, omdat ik hoop dat dit mij gaat helpen in het verwerkingsproces dat nodig is om mijn leven weer op te kunnen pakken. Daarvoor is het wél nodig dat het hoofdstuk 'Belastingdienst' écht kan worden afgesloten en helaas ziet het daar op dit moment (begin april 2024) nog niet naar uit. Vooralsnog is het delen van mijn verhaal dus niet méér dan een hulpmiddel om nog enigszins op de been te blijven. Een houvast. Een baken.

- Ik weet dat ik lang niet de enige ben die is/wordt vermorzeld door de raderen van de Belastingdienst. Door mijn verhaal te delen wil ik mensen met soortgelijke ervaringen laten weten dat ze niet de enigen zijn en wil ik bovendien - voor zover dat in mijn macht ligt - proberen om hen een duwtje te geven richting oplossingen.  Ondanks dat de Belastingdienst over een aantal expliciete tools beschikt om in lastige dossiers tóch oplossingsgericht te kunnen (blijven) werken, zul je als burger hiervoor namelijk zélf alle initiatieven moeten nemen. Daar waar het niet lukt om anderen daadwerkelijk richting oplossingen te helpen, hoop ik dat het delen van mijn ervaringen tóch helpend kan zijn in de hele strijd.

- Door misstanden bij de Belastingdienst in de openbaarheid te brengen wil ik aangeven op welke punten de Belastingdienst nog werk te verzetten heeft, in het werken aan het herstel van vertrouwen vanuit de maatschappij.  De theorie is er - in ieder geval op een aantal vlakken - al wel, gezien een aantal veelgebruikte termen als 'voor de burger', 'met de burger', 'in het belang van de burger' etc. op uitingen van de Belastingdienst in de pers en op social media. Maar wat voor betekenis hebben functiebenamingen als Programmamanager Menselijke Maat en Programmamanager Integriteit, wanneer het feitelijke (nalaten te) handelen door medewerkers van de Belastingdienst een heel ander beeld laat zien? Wat voor betekenis hebben de wervende teksten in vacatures, wanneer het feitelijke (nalaten te) handelen van medewerkers van de Belastingdienst een heel ander beeld laat zien? En wat voor betekenis heeft responsieve klachtbehandeling, nóg zo'n paradepaardje van onze overheid, wanneer het feitelijke (nalaten te) handelen van medewerkers van de Belastingdienst een heel ander beeld laat zien? Stelt de Belastingdienst de burger wel voldoende centraal, om überhaupt het vertrouwen vanuit de maatschappij terug te kunnen winnen? Of zijn alle leerprocessen die men aangeeft zó belangrijk te vinden, vooral gericht op het eigen belang van de organisatie? Durft de Belastingdienst wel door de bril van de burger naar de eigen organisatie te kijken?

Gaat één website de wereld veranderen? Ongetwijfeld niet. Maar deze ene website heeft wél de intentie om zaken aan het licht te brengen én bespreekbaar te maken. Want één ding is zeker: niks doen gaat zéker geen veranderingen teweeg brengen!